Když se podíváme na poslední čísla Českého statistického úřadu, zjistíme, že již více než sedm a půl milionu obyvatel ČR je připojeno k internetu. Při podrobnějším zkoumání můžeme učinit závěr, že podskupina ekonomicky aktivních obyvatel je online v podstatě celá. Je proto otázkou, proč stále tolik Čechů podceňuje svůj virtuální obraz. Domnívat se, že naši potenciální zaměstnavatelé neučiní těch pár primitivních kroků skrz služby Google či jiných vyhledavačů a vedle standardního pracovního pohovoru si o nás nezjistí další informace, je velice naivní. Stačí si uvědomit, kolik úsilí vynakládá průměrný uchazeč o zaměstnání vyhledáváním informací o společnosti, do které se pokouší dostat, a drtivá většina HR manažerů vám potvrdí, že je to i žádoucí. Kde se pak bere ta domněnka, že se obdobný proces neděje i opačně?
latest jordan Sneakers | Sneakers - ΦΘΗΝΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ 2020
Na následujícím příkladu se vám pokusím dokázat, že zatímco u nás se brandingu na úrovni jednotlivce, nebo chcete-li Osobnímu marketingu, věnuje minimum lidí, v západních státech (např. USA) již mnozí pochopili, že pokud je „vygooglena“ každý den celá miliarda jmen, pak by mohlo být výhodné, aby informace, které se o nás zaměstnavatel, přítel, rodič nebo kolega dozví, sloužily ku našemu prospěchu.
Slyšeli jste někdy o Petu Kistlerovi? To byl v roce 2009 nadějný student Syracuse University v New Yorku, který se (i přes své nepopíratelné schopnosti) marně pokoušel sehnat slušné zaměstnání. Při svém pátrání po příčině zjistil, že kdokoliv dal vyhledat jeho jméno na internetu, mezi prvními odkazy vyskočil profil Peta Kistlera – podezřelého drogového dealera a sexuálního násilníka. Byť se ve skutečnosti jednalo o zcela jiného muže stejného jména, pro většinu personalistů to byl dostatečný důvod Peta nepřijmout. Tehdy si Pete Kistler uvědomil, jak důležitý je osobní marketing, a v průběhu následujícího roku založil se svými spolužáky Patrickem Ambronem a Evanem Watsonem společnost BrandYourself. Tato firma pomáhá klientům optimalizovat internetové vyhledávání tak, aby se po zadání jména objevily na prvních místech vyhledavačů žádané a hlavně relevantní odkazy.
Příběh ještě nekončí. Jelikož ve Spojených státech je osobní marketing seriózním tématem, hned v prvním roce je prestižní časopis Entrepreneur zařadil mezi Top 5 univerzitních startupových firem. V dalších letech získali ocenění od Inc. 35 under 35, od Bílého domu Top 100 mladých startupů v USA a mnoho dalšího. K roku 2014 ohlašují čtvrt milionu uživatelů a nedávno dokonce odmítl Patrick Ambron od Roberta Herjaveca dva miliony dolarů za dvacetiprocentní podíl ve firmě.
Zatímco personalisté si již zcela jistě informace o žadatelích o zaměstnání aktivně shánějí, je v naší zemi vzhledem k hromadnému ignorování osobního marketingu zatím „pouze“ výraznou výhodou, pokud mají uchazeči svůj internetový brand pod kontrolou. Až nás doba Peta Kistlera dožene, bude to však naprostou nutností, pokud berete svůj profesní život vážně.